Treinpersoneel met te veel volgens rapport dat ze niet krijgen

Een trein is maar zo goed als zijn personeel. Volgens de Britse pers zijn de Belgische treinwachters de meest vriendelijke van het continent. Geduldig, informatief, behulpzaam

Een trein is maar zo goed als zijn personeel. Volgens de Britse pers zijn de Belgische treinwachters de meest vriendelijke van het continent. Geduldig, informatief, behulpzaam (de treinbegeleiders op deze foto werden in 2013 toevallig gefotografeerd en weten niets van dit artikel)

FacebooktwitterFacebooktwitter

Volgens krantenberichten zouden er ongeveer 1300 treinbegeleiders en treinbestuurders te veel zijn bij de NMBS in vergelijking met andere spoorwegmaatschappijen. Dat zou blijken uit het vergelijkend onderzoek dat grote baas Cornu heeft laten uitvoeren. De vakbonden reageren niet: “Dat kunnen wij niet, want we hebben dat rapport nog altijd niet ontvangen.”

Eind mei presenteerde Jo Cornu, CEO van de NMBS, een zogeheten benchmarking-rapport aan de pers. Uit een vergelijkend onderzoek van een aantal parameters bleek de NMBS telkens weer als minst efficiënt naar voren te komen van zowat alle spoorwegmaatschappijen van het Noordelijke deel van de EU.

Er zouden volgens dat onderzoek ongeveer 2400 mensen te veel werken bij de NMBS, de treinen worden niet efficiënt ingezet, het personeel is niet productief genoeg, de tickets zijn te goedkoop enzovoort…

Volgens het artikel ‘NMBS kan met 1300 spoormannen minder’ in De Standaard van 9 juni 2015 zouden er 1300 treinbegeleiders en treinbestuurders te veel werken.

De krant trekt die conclusie uit “een uitgebreidere versie van de benchmarkstudie, die de Standaard kon inkijken, (en die) brengt helder in kaart hoe de NMBS aan efficiëntie kan winnen. (…) Uit de benchmarkstudie van McKinsey, waarvan de redactie nu ook een uitgebreidere versie kon inkijken, blijkt dat vergelijkbare Europese treinoperatoren dezelfde kilometers afleggen met 21 procent minder bestuurders en 24 procent minder begeleiders. Als de NMBS een gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen, zou ze evenveel treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600 begeleiders minder.”

1300 op een totaal van bijna 3000 treinbegeleiders en -bestuurders, dat is bijna de helft minder. Een reactie van de vertegenwoordigers van het personeel van de NMBS blijft voorlopig uit. Wil dit zeggen dat ze geen argumenten hebben?

Power Point

Jean-Pierre Goossens van ACOD-Spoor: “Drie weken nadat Jo Cornu de bevindingen van zijn studie aan de pers heeft medegedeeld wachten wij nog steeds op de tekst van die studie. Het enige wat we te zien kregen tot nu was een korte PowerPoint. Morgen (10 juni) is het sturingscomité, misschien krijgen we de tekst dan, ik weet het nog niet.”

Voor een gedetailleerde commentaar van de vakbonden op de stellingen van het onderzoek is het dus voorlopig nog even wachten. Treinbegeleiders en treinbestuurders van de NMBS klagen ondertussen al jaren over achterstallige verlof- en compensatiedagen.

Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.