De Fyra staat definitief op een dood spoor. NMBS-baas Descheemaecker velde het doodsvonnis. De reeds geleverde trein wordt teruggezonden. Voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn de gevolgen groter. Daar stapt de grote baas op.
Hiermee valt het doek over een dossier waar ook de Europese Unie met de vinger moet gewezen worden. Een en ander is immers het gevolg van de beleidsbeslissingen die de EU-lidstaten in gemeenschappelijk overleg hebben getroffen over het spoorvervoer.
Internationaal reizigersvervoer mocht niet langer een taak van de overheden zijn. Dat zou de privésector immers zoveel beter doen. De vrije markt noemde men dat. Bovendien zou de aankoop van treinen voortaan ook volgens de regels van die vrije markt gebeuren.
Dat betekende dat de bieder met het laagste bod altijd won. Zo kwamen de NMBS en de NS bij het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda terecht. Hoewel dat bedrijf in Italië zelf treinen heeft lopen die het blijkbaar goed doen, heeft het bedrijf in het buitenland steevast problemen ondervonden met zijn bestellingen. De trein die AnsaldoBreda aanbood aan NMBS en NS werd ‘Fyra’ genoemd, naar het Nederlandse ‘fier’ en het Franse ‘fière’.
Blijkbaar zal de NMBS de reeds betaalde uitgaven voor de éne reeds geleverde van de drie bestelde treinen terug kunnen vorderen. Voor de NS wordt het waarschijnlijk wat moeilijker. Die had 16 stellen besteld, waarvan er al zeven geleverd zijn.
Stapt de grote baas van NS op, NMBS-baas Descheemaecker blijft (voorlopig) aan. Hij stond nog niet aan het roer van de NMBS toen de aankoopbeslissing van de Fyra werd getekend. Zijn offcieel mandaat is sowieso al beëindigd. Hij is echter nog op post omdat de regering er maar niet toe komt over nieuwe benoemingen te beslissen. Hij is kandidaat om zichzelf op te volgen.
Kortom, het doek valt over de Fyra. Niets om fier op te zijn, bazen van de NMBS.
Het volledige dossier over de FYRA vind je hier.