Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert tegen de forse prijsstijgingen aangekondigd door de Vlaamse busmaatschappij De Lijn. “Dit zal vooral gezinnen en gelegenheidsreizigers zwaar treffen.” Het voorstel om voortaan te betalen per reistijd in plaats van per reisafstand heeft bovendien perverse effecten, volgens de TTB.
De aangekondigde prijsstijgingen zullen op 1 februari 2015 ingaan. Een Omnipas – een abonnement voor 26 tot 64-jarigen – wordt 18 procent duurder, wat veel meer is dan de inflatie sinds de huidige prijzen werden vastgelegd.
Gezinnen met jonge kinderen
Voor een lijnkaart moet 40 procent meer betaald worden, voor eenmalige tickets maar liefst 50 procent. Senioren betalen met 50 euro per jaar een nog redelijk bedrag, volgens de TTB, maar kinderen tot 12 jaar zullen voortaan niet meer gratis mogen meereizen met een volwassen abonnee.
“Voor reizigers die maar af en toe de bus nemen wordt dit een bittere pil”, volgens TTB-woordvoerder Jan Vanseveren, “maar ook gezinnen met kinderen worden zwaar getroffen”. Hun kinderen onder de twaalf moeten nu immers eveneens betalen, wat met dit concreet voorbeeld kan worden geïllustreerd. Een doorsnee gezin met twee kinderen zal voortaan 688 euro per jaar moeten ophoesten in plaats van 498 euro nu, een stijging van 190 euro of 38 procent.
De omgekeerde wereld
Bovendien lanceert De Lijn een nieuw betalingsprincipe. De prijs zal niet meer afhangen van de gereden afstand, maar van de reistijd. “Wie een goede verbinding heeft en minder dan een uur doet over pakweg 15 kilometer, betaalt met een lijnkaart 1,40 euro. Wie pech heeft en een slechte verbinding heeft, wordt twee maal gestraft: één maal door de langere reistijd, een tweede maal door het dubbele tarief. Dit is de omgekeerde wereld.”
Bedrijfswagens
TTB wijst er verder op dat gebruikers van een bedrijfswagen verder van ruime fiscale voordelen blijven genieten, tot 2.800 euro per jaar per wagen. TreinTramBus vreest bovendien dat hiermee de kous nog niet af is. “Wellicht zal De Lijn nog verder moeten snoeien in het aanbod, bovenop de vorige besparingsgolven van 2010 en 2012. Het resultaat wordt een duurder tarief voor een slechter aanbod.”
De Vlaamse regering moet de voorstellen van De Lijn nog formeel goedkeuren. In theorie kan de regering dat voorstel naast zich neerleggen, maar die kans is gezien de ideologische keuzes van de huidige regeringsmeerderheid zo goed als onbestaande.
Artikel oorspronkelijk verschenen in DeWereldMorgen.be.