Criminele bendes lokken hulpkonvooien in hinderlagen in het zuiden van Gaza met logistieke hulp van het Israëlisch bezettingsleger. De Palestijnse politie is erin geslaagd een van deze bendes op te rollen, wat erop wijst dat het verzet van de Palestijnse bevolking in Gaza nog steeds niet is gebroken.
Het aantal konvooien dat Israël sporadisch doorlaat in Gaza voldoet totaal niet aan de werkelijke behoefte, zodanig dat de VN nu spreken over ‘de imminente en substantiële waarschijnlijkheid van hongersnood’.
Het gebruik van uithongering als oorlogswapen wordt reeds meer dan een jaar ingezet door Israël. Dat wordt niet beweerd door pro-Palestijnse betogers in het Westen, maar door Israël zelf. Wat de VN doet is louter vaststellen dat de verklaringen van Israël kloppen.
Alsof dat niet erg genoeg is geeft het Israëlisch leger logistieke informatie over de toegelaten hulpkonvooien door aan criminele bendes en smokkelaars die collaboreren met Israël.
Piraterij met logistieke steun van Israël
Deze bendes houden trucks tegen en eisen onder doodsbedreiging losgeld van de chauffeurs– bedragen gaan tot $80.000 per truck, het dubbele van de waarde van de lading – of roven de gehele truck met lading. Dat doen ze in het volle zicht van het Israëlisch leger. De VN schat dat zo ongeveer 30 procent van alle konvooien beroofd worden.
Deze bendes stockeren hun buit in gebouwen binnen zones die door het Israëlisch leger worden gecontroleerd en verkopen die vervolgens aan woekerprijzen op de zwarte markt. Palestijnse jongeren werden neergeschoten door het leger wanneer ze poogden deze trucks te ontzetten.
Deze bewezen praktijk in collaboratie met het Israëlisch leger staat in luguber contrast met de voortdurende en onbewezen beweringen van Israël en zijn supporters in het buitenland dat het juist Hamas is die deze konvooien zouden overmeesteren. De leiders van Hamas zouden hierdoor een overmaat aan voedsel tot hun beschikking hebben, terwijl de rest van Gaza honger lijdt.
Toen Yahya Sinwar, leider van de gewapende verzetsvleugel van Hamas, werd afgemaakt door het Israëlisch leger, bleek na autopsie echter dat hij al drie dagen geen enkel vast voedsel meer had gegeten. Bovendien werd hij aangetroffen in een gebouw, niet in een bunker of tunnel onder een of ander civiel gebouw zoals voortdurend werd beweerd door Israël.
Palestijns verzet tegen genocide is ongebroken
Israël beweert de vernietiging van Hamas als doelstelling te hebben voor zijn operaties in Gaza. Daarmee bedoelt ze niet alleen de gewapende strijders van Hamas, maar de gehele civiele infrastructuur.
Hamas is veel meer dan zijn gewapend verzet. De partij Hamas is sinds 2006 de regering van Gaza (na de enige verkiezingen tot nu, die toen door alle waarnemers als eerlijk en transparant werden beoordeeld) en beheert scholen, hulpverlening, gezondheidszorg, openbare diensten en de distributie. Elke Gazaan met een overheidsfunctie, van vuilnisophaler tot politieagent, is volgens Israël een Hamas-strijder.
Ondanks de gruwelijke verwoesting van infrastructuur en afslachting van het personeel dat menselijk leven in Gaza mogelijk maakt blijkt de Palestijnse bevolking nog steeds niet verslagen te zijn.
De Palestijnse politie in Gaza is erin geslaagd een operatie te plannen en uit te voeren waarbij een van deze criminele bendes werd geneutraliseerd. Daarbij kwamen meer dan 20 gangsters om het leven en werden overblijvenden gevangen genomen.
Bovendien is de politie er in geslaagd meerdere andere geplande kapingen van konvooien te voorkomen.
Die operaties zijn bijzonder riskant, omdat ze niet alleen het wapengeweld van de bendes trotseren maar ook de aanvallen van het bezettingsleger. Zij bevinden zich soms dikwijls op nauwelijks honderd meter van de piraterij.
Deze operaties van de Palestijnse politie in Gaza hebben het aantal kapingen van konvooien fel verminderd, maar ze blijven nog doorgaan.
Niet alleen de VN bevestigen deze gang van zaken. Ook organisaties als Oxfam, Save the Children en de Israëlische hulporganisatie Gisha publiceren er onderzoeksrapporten over.
Een bijzonder tragisch effect van deze praktijk is dat minder en minder chauffeurs bereid zijn de vrachtwagens uit Egypte te besturen (zij nemen aan de grensovergang het stuur over van Egyptische chauffeurs).
Bronnen:
Dropsite News, Middle East Eye, Haaretz, Al Mayadeen, Al Jazeera